Star Wars: Episode I – The Phantom Menace (1999)


Titel:
Star Wars: Episode I – The Phantom Menace (1999)
Längd: 136 min
Genre: Action/Äventyr
Skådespelare: Jake Lloyd, Ewan McGregor, Liam Neeson, Natalie Portman, Pernilla August, Anthony Daniels
IMDB-betyg: 6.4/10

Handling:
De två Jediriddarna Qui-Gon Jinn och hans lärling Obi-Wan Kenobi har varit på planeten Naboo i fredligt syfte. Naboos drottning Amidala och Jediriddarna tvingas fly till den avlägsna ökenplaneten Tatooine där de finner den unga Anakin Skywalker.


Every saga has a beginning...
Den här filmen är tänkt att utspela sig trettio år före den första Star Wars-filmen. Men, om man tittar på filmerna i min ordning, borde listan se ut såhär: ”Star Wars: Episode IV- A New Hope” (1977), ”Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back” (1980), ”Star Wars VI – Return of the Jedi” (1983) och nu den här.
När den här filmen kom ut blev den total-sågad av alla Star Wars-fans ute i världen, och den blev också sågad av mig första gången jag såg den! Jag har lite problem med barn i filmer, helt enkelt.
Regissören George Lucas är en härlig herre, hans första Star Wars-film blev en succé och sen går han och gör den här? Inte okej!
Om vi istället styr skeppet mot skådespelarna kan jag berätta att bl.a. Liam Neeson från ”Unknown” (2011), ”Batman Begins” (2005), ”Chloe” (2009) och ”Breakfast on Pluto” (2005) är med. En annan snygging på rollistan är dessutom Ewan McGregor som jag senast såg mot Nicole Kidman i den vackra ”Moulin Rouge” (2001). Och på tal om vacker, Natalie Portman spelar drottning Amidala, som man även kan se i ”Love and Other Impossible Pursuits” (2009), ”No Strings Attached” (2011) och den Oscarsvinnande ”Black Swan” (2010).
Det drygaste i den här filmen är helt klart den helt galet långa scenen där Anakin Skywalker tävlar i ett så kallat ”podrace”. Genom hela racet tänker man ”Men snäälla. Ta slut. Ta slut. Ta slut”, ungefär.
MEN, det värsta är utan tvekan den förvisade gunganen Jar Jar Binks, som ärligt talat förstör hela filmen och gör alltihopa jävligt pajigt!
Personligen tycker jag att den här absolut är den sämsta av de sex filmerna, och påminner mest om en barnfilm. Hur som helst så är det ändå duktiga skådespelare med.
Av mig får den en svag 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0