A Dangerous Method (2011)


Titel:
A Dangerous Method (2011)
Längd: 99 min
Genre: Drama
Skådespelare: Michael Fassbender, Keira Knightley, Viggo Mortensen, Vincent Cassel, Sarah Gadon
IMDB-betyg: 6.8/10

Handling:
I början av 1900-talet får vi följa med patienten Sabina som utvecklar en kärleksrelation med den gifta psykologen Carl Jung, samtidigt som en psykoanalys med Sigmund Freud skapas.
 



Trots att helgen planer var: Inför Oscarsgalan. Så blev det en del avstickare från Hollywoods stora statyett-utdelande som pågick under söndagsnatten. På lördagen slog jag och en kompis på den här filmen av två anledningar: 1# Michael Fassbender, 2# Keira Knightley. Två av nutidens kanske snyggaste och duktigaste (går att diskuteras) skådespelare.
Regissören är den 68 åriga David Cronenberg som tidigare blivit BAFTA-nominerad för hans film ”Eastern Promises” (2007) där Naomi Watts och Viggo Mortensen var med. Han har även gjort filmen ”A History of Violence” (2005) där ännu en gång Viggo spelade en av huvudrollerna. Redan där ser vi ett mönster när det kommer till val av rollistan: Viggo Mortensen, som även spelar psykologen Freud i den här filmen!
Michael Fassbender har under år 2011 blivit något av en personlig favorit i min bok, har på senare tid sett filmerna ”X-men: First Class” (2011), ”Jane Eyre” (2011) och ”Shame” (2011) där han gjorde väldigt bra ifrån sig. Den sistnämnda förtjänade enligt mig en Oscarsnominering dessutom!
Den otroligt snygga och duktiga Keira Knightley (”Last Night” (2010), ”Pride & Prejudice” (2005), ”Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl” (2003)) spelade här en något annorlunda roll än vad man är vana att se henne. Ofta spelar hon den starka, kontrollerade, stolta och självständiga kvinnan, medan hon i den här filmen porträtterade Sabina Spielrein som skrevs in på Burghölzlissjukhuset och hade en affär med Michael Fassbenders karaktär. Nu med facit i hand skulle det vara intressant att få veta lite mer om Spielrein-karaktären, det känns som att vi bara fått skrapa lite på ytan av ett mycket fascinerande liv.
Det jag egentligen saknar i den här filmen är en mer fokuserad inriktning på själva psykoanalys-behandlingen som Carl Jung och Sigmund Freud utformade. Eftersom jag faktiskt har läst en kurs i psykologi (och mer än ofta gärna leker hobby-psykolog) så hade det verkligen varit intressant med en liten informationskälla så att man efter filmen skulle kunna känna sig liiite smartare än innan.
En annan sak som jag noterade var att filmen egentligen kändes onödigt seg. Nu såhär i efternamn minns jag ingenting (förutom pisksnärten) från filmen, vilket verkligen inte är ett gott tecken. Med den där storyn borde man kunna koka ihop mästervärk! Dock är Michael Fassbender som vanligt fantastisk!
Jag ger den 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0