The Change-Up (2011)


Titel:
The Change-Up (2011)
Längd: 112 min
Genre: Komedi
Skådespelare: Jason Bateman, Ryan Reynolds, Leslie Mann, Olivia Wilde
IMDB-betyg: 6.4/10

Handling:
Trebarnspappan Dave lever den klassiska amerikanska drömmen med fru och en blommande karriär som advokat, hans barndomsvän Mitch har inget fast jobb och lever på sitt snygga utseende. En kväll efter några drinkar för mycket bestämmer de sig för att pissa i en fontän, och när de vaknar har de bytt kroppar.


Har du någonsin undrat hur ”Freaky Friday” (2003) skulle göras Á la-guy-style? Men istället för mor-och-dotter köra på två barndomskompisar med totalt olika liv – en med ett prestigefyllt jobb, barn, fru och hus, och den andra som fortfarande bor kvar i ungkarlslyan? Förmodligen inte, men här får man veta det ändå!
Regissören är den 42-åriga David Dobkin vars hans fyra senaste filmer antingen haft skådespelarna Owen Wilson eller Vince Vaughn som huvudroller, bl.a. ”Wedding Crashers” (2005) och ”Fred Claus” (2007). I den här filmen däremot, valde han att arbeta med Jason Bateman från årets ”Horrible Bosses” (2011) och ”The Switch” (2010), och den otroligt välvaxade snyggingen Ryan Reynolds som man kan kolla in i skräckisen ”The Amityville Horror” (2005) men också i årets ”sämsta film” ”Green Lantern” (2011).
Med på rollistan har vi även de vackra Leslie Mann från ”I Love You Phillip Morris” (2009), och hej-jag-är-den-nya-Megan-Fox Olivia Wilde som man kan kika på i ”Cowboys & Aliens” (2011).
Jag säger bara två saker: JA, jag är svag för komedier där jag gillar skådespelarna, och NEJ brösten är inte deras riktiga (2011 är det tydligen dataanimerat som gäller).
Filmen är fruktansvärt förutsägbar, klichéig och trots att manuset och filmidén är allt annat än nytt, tycker jag ändå att de lyckades leverera många skratt och en härlig feel-good-känsla! Skådespelarna höjde dessutom betyget ett snäpp.
En film som förmodligen inte kommer gå till historien, men som ändå passar perfekt när man inte orkar med allför seriösa drama-och gråtfilmer.
Den får en svag 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0