Snakes on a Plane (2006)


Titel:
Snakes on a Plane (2006)
Längd: 105 min
Genre: Thriller/Action
Skådespelare: Samuel L. Jackson, Nathan Phillips, Julianna Margulies, Rachel Blanchard, Flex Alexander, Kenan Thompson
IMDB-betyg: 5.8/10

Handling:
Vittnet John Saunders transporteras i ett flygplan till Kalifornien av FBI-agenten Neville Flynn. Väl i luften släpper en lönnmördare ut 400 giftiga ormar i hopp om att ta död på vittnet.




Den här lilla rackarn såg jag för första gången för ungefär sex år sedan, på den tiden då jag fortfarande kunde kila över till närmsta mack för att unna mig en klassisk hyrfilm som man fick låna i 24 tim. På den tiden valde man också film nästan enbart för att ”framsidan såg häftig ut”, och inte för att den fått ett kanonbetyg på IMDb. Mina spontana minnen från min första filmvisning är följande: Samuel L. Jacksons extremt svarta fras ”- That’s it! I’ve had it with these motherfucking snakes on this motherfucking plane!”, att när ett ungt par skulle göra en snabbis på flygplanstoaletten så bet en orm kvinnan i hennes vänstra fake-bröst, och att det fanns en gigantisk anakonda ombord på planet som åt en hel människa i en tugga. Det var ungefär det enda som fastnade första gången!
Regissören är den extremt solbruna David R. Ellis som är någon form av stuntman/regissör och som även gjort den F-R-U-K-T-A-N-S-V-Ä-R-T dåliga filmen ”Shark Night 3D” (2011) som jag såg för inte allt så längesedan!
Huvudrollerna i den här filmens görs bl.a. av Samuel. L Jackson som spelar den tuffa FBI-agenten Neville, honom kan man se i små-roller i exempelvis ”1408” (2007), ”Star Wars: Episode III: Revange of the Sith” (2005) och i ”Iron Man 2” (2010). Det stora surret som cirkulerar kring honom just nu är hans Marvel-version av karaktären Nick Fury som i vår kommer synas i den stora popcornfilmen ”The Avengers” (2012), men kanske även i den påstådda filmen ”Nick Fury”  (???). Med på listan över skådespelare får vi även se tvserie-profilen Julianna Margulies som de flesta förmodligen känner igen från ”Cityakuten” (1994-2009) och i den lite nyare ”The Good Wife” (2009-). Med på rollistan har vi även den Australienske snyggingen Nathan Phillips som ligger i min filmhylla i form av thrillerfilmen ”Wolf Creek” (2005) där han spelar Ben.
Det här är en sådan film som varken är dålig eller speciell bra. UNDERHÅLLANDE, är nog det rätta ordet.  Med ett hopräknande av 31 kroppar, siljoner dataanimerade ormar och en stor svart pondus-snubbe, blir summan ”Snakes on a Plane”.
Av mig får den en svag 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0