Breakfast on Pluto (2005)


Titel:
Breakfast on Pluto (2005)
Längd: 128 min
Genre: Drama
Skådespelare: Cillian Murphy, Liam Neeson, Ruth Negga, Laurence Kinlan, Eily Bergin
IMDB-betyg: 7.2/10

Handling:
Det är 1970-talet och Patrick ”Kitten” Braden (Cillian Murphy) ger sig ut på en resa till London för att hitta sin mor.

Som man kanske kan räkna ut så spelar Cillian Murphy här en transvestit, and a pretty good one too. Han har det där utseendet som verkligen passar både en man och en kvinna, vilket är ganska ovanligt. Han gör hur som helst rollen kanonbra!
De senaste filmerna jag sett med honom i är ”Red Eye” (2005), ”The Edge of Love” (2008), ”Watching the Detectievs” (2007), ”Disco Pigs” (2001), ”Perrier’s Bounty” (2008), ”The Wind that Shakes the Barley” (2006), ”28 Days Later” (2002) och ”Sunshine” (2007). Jag är i en liten Cillian Murphy-period, det är min ursäkt.
Lägg också märke till att Liam Neeson står med på rollistan, däremot hade han en väldigt liten roll. I de filmer jag har sett på sistone spelade han senast emot Amanda Seyfried och Julianna Moore i dramathrillern ”Chloe” (2009).
Det här är hur som helst en film av den tidigare Oscarsvinnande Neil Jordan.
”Breakfast on Pluto”, eller rättare sagt Cillian Murphy, blev faktiskt Golden Globes-nominerad för bästa skådespelare. Medans både han och Neil Jordan båda blev nominerad och vann diverse utmärkelser. Filmen har också ett grymt soundtrack!
Jag ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0