On the Edge (2001)


Titel:
On the Edge (2001)
Längd: 85 min
Genre: Drama
Skådespelare: Cillian Murphy, Tricia Vessey, Stephen Rea
IMDB-betyg: 6.8/10

Handling:
Jonathan (Cillian Murphy) överlever ett självmord och blir därefter insatt på ett mentalsjukhus. Där får han träffa andra patienter och märker att livet kanske inte är så dåligt som han trott.

En riktigt bra och tänkvärd film!
Finns det någonting mer deprimerande än när unga människor vill ta livet av sig? Förmodligen inte, och filmen lyckades verkligen få in den här dystra känslan samtidigt som den inte blev alltför jobbig att titta på.
Det är en herre som heter John Carney som har gjort filmen, han har också gjort en av mina favorit drama, nämligen ”Once” (2006) som också har ett sjuhelsikes bra soundtrack!
John Carney är en mästare på att förmedla den rätta känslan, han använder verkligen silkeshandskar för att ta tag i jobbiga problem på ett respektfullt sätt samtidigt som han lägger någonting härligt på.
I huvudrollen till ”On the Edge” har vi min favoritkille Cillian Murphy, som verkligen aldrig gör en besviken! De senaste filmerna jag såg med honom i var ”Red Eye” (2005), ”The Edge of Love” (2008), ”Watching the Detectievs” (2007), ”Disco Pigs” (2001), ”Perrier’s Bounty” (2008), ”The Wind that Shakes the Barley” (2006), ”28 Days Later” (2002), ”Sunshine” (2007), ”Breakfest on Pluto” (2005) och ”Peacock” (2010). Kan knappt bärga mig tills hans nya filmer kommer ut!
Han som spelade psykologen i filmen, Stephen Rea, har sammanträffande nog också varit med i ”Breakfast on Pluto”.
Soundtracket i den här filmen var riktigt bra och har en härlig blandning av sköna godbitar!
Budskapet stod klart och tydligt; Ta vara på livet!
Jag ger filmen 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0